13 September 2007

Mint

I like mint in two places - drinks and mint&chocolate ice cream. I don't like it as a colour, at least on myself. Thus, I really don't know how come I had some minty knits in my wardrobe. Either yarn was on sale or I was under hypnosis when I chose it. Naturally, I didn't wear any of those. I've been a little bit chicken in what comes to altering the colour of things, but after following Vilma's experiments for some time, I was sufficiently encouraged to take a leap.

Pidän mintusta kahdessa yhteydessä - drinkeissä ja minttusuklaajäätelössä. Värinä se ei todellakaan ole suosikkejani, ainakaan mulle se ei sovi pätkääkään. Näinollen on melkoinen ihme, että mulla oli jokunen mintun värinen neule kaapissa. Joko lanka oli halvennuksessa tai sitten mä olin hypnoosin vaikutuksen alaisena ostaessani sen. Jostain kumman syystä niitä ei sitten tullut käytettyä. Mä olen ollut varsinainen arkajalka mitä tulee värjäämiseen, mutta seurattuani Vilman värikokeiluja päätin rohkaista mieleni.

Before / Ennen:
Novita Samos Lollipop (50% cotton/puuvilla, 50% acrylic/akryyli)
Novita Ibiza (54% cotton/puuvilla, 46% acrylic/akryyli)
before
After / Jälkeen:
+ Dylon 59 Green
after

The altered Lollipop proved to be nearly impossible to photograph correctly. The colour is almost as vivid as in the next picture taken with a flash, but still not the correct shade of green. Without the flash, the picture is way too blue. The variegation did not disappear, but its more subtle, which suits me very well (the original had rather harsh contrast). Thus, I declare this experiment to be successful. Cheers!

Värjätty Lollipop osoittautui lähes mahdottomaksi kuvauskohteeksi. Oikea väri on melkein yhtä kirkas kuin suraavassa salamalla otetussa kuvassa, mutta sävy ei silti ole ihan oikea. Ilman salamaa kuva on taas liian sinertävä. Kirjavuus ei kadonnut, mutta muutti hillitymmäksi, mikä sopii oikein hyvin suunnitelmiini (alkuperäisessä kontrasti oli aika räikeä). Täten siis julistan kokeilun onnistuneeksi. Kippis!
lollipop_flash
lollipop_noflash

1 comment:

Suvi said...

Värien kuvaaminen on joskus tosi vaikeaa. Mun kamerani ei tykkää ompunvihreästä. Aina joutuu ottamaan monessa eri valaistuksessa kuvia, että saa edes sinnepäin-otoksia aikaiseksi.

Onnea onnistuneesta värjäyksestä!